Nem-ID

Staten har besluttet at hele Danmark skal fungerer helt elektronisk fra starten af 2015. Odense Kommune
lukker for almindelig betjening allerede fra 2014.
DERFOR skal alle danskere have et nem-id for at kunne logge sig ind på de offentliges tjenester, ved
henvendelser ved f.eks.: flytning, pension, skat, apotek, person-oplysninger og m.m. andet.

Det er klart en fordel at have en nem-id. Det er en sikker og nem måde at komme ind i kontakt med
diverse offentligt instandser OG man skal kun huske én kode. Uanset hvad man logger ind på.

BESTILLING AF Nem-id.

Du skal benytte enten dit kørekort eller pas.
Hvis du ikke har et kørekort eller et pas, skal du møde op ved det offentliges Borgerservice i din kommune og medbringe andre former for legitimation. 

Bestillingen foregår fra statens hjemmeside, hvor der er nogle felter der skal udfyldes.

Hvis du klikker her: https://www.nemid.nu/privat/saadan_bruger_du_nemid/
kommer du direkte til statens hjemmeside hvor der findes en god og udførlig beskrivelse af alle nem-ids
elementer, samt en lille fin demo af hvordan man bruger nem-id.

 

Bare klik løs på siden og læs. Du finder
et link ved at pege rundt på siden. Når musepilen bliver til en hånd – er der et link. Så bare klik løs. Du kan ikke ødelægge noget.

Vi anbefaler:

Gå direkte på Nem-ids hjemmeside. Der er en udførlig beskrivelse af hvordan du bestiller nem-id, aktivere den, samt bruger den.


DU må ALDRIG nedskrive din fortrolige kode. Hvis du absolut skal skrive den ned, så gør det et sted hvor det ikke er normalt at skrive det. F.eks. i en kogebog el. lign. ALDRIG ved siden af nøglekort og PC.